Startuje YEP – interaktywne i funkcjonalne narzędzie dla młodych do wyboru ścieżki kariery

Młodzi ludzie zastanawiają się, ile muszą zarabiać, aby zrealizować swoje plany. Nie wiedzą, czym w praktyce jest zawód managera reklamy, programisty, na czym polega praca aktuariusza czy inżyniera budowy mostów. Właśnie startuje pierwsza w Polsce innowacyjna platforma internetowa YEP, która za pomocą kilkunastu kliknięć pomoże rozwiązać te dylematy. Kalkulator przyszłych zarobków, testy kompetencji, baza ofert pracy, praktyk i staży – to tylko niektóre dostępne tam narzędzia. Platforma ma działać wg zasady – myślisz praca, klikasz YEP.

Na platformie YEP (od nazwy programu – Youth Empowered Program) umieszczone zostały innowacyjne testy predyspozycji zawodowych i kompetencji. Ich wyniki mają pomóc młodym ludziom w planowaniu drogi zawodowej i określić, z jakich zawodów mogą czerpać najwięcej przyjemności i pieniędzy. Ale uwaga, nie są to standardowe pytania o to, kim chcesz być czy jakie przedmioty najbardziej lubisz w szkole, ale np. „Jakiego rodzaju dokumenty na Netflixie oglądasz najchętniej?”,  „Po którą książkę sięgniesz w pierwszej kolejności?”, „O czym najchętniej rozmawiasz podczas piątkowej imprezy?” czy „Jakiego youtubera obejrzałbyś najchętniej?”. Brzmi zagadkowo i zachęcająco? Proponujemy rozwiązać test i sprawdzić wynik. Może i Wy zaskoczycie samych siebie.

Kolejny krok to test kompetencji  – po jego wypełnieniu otrzymujemy listę kilku zawodów odpowiadającym udzielonym odpowiedziom i ich pełne opisy wraz ze ścieżką kariery. Ale dostęp do bazy zawodów dostępny jest także bez testów. Rzetelne i pełne opisy zawodów mają umożliwić młodym ludziom w pełni świadomy wybór.

Design i funkcjonalności wzorowane są na doświadczeniach amerykańskich, co odróżnia YEP od większości dostępnych na rynku internetowych serwisów edukacyjnych czy stron urzędowych. W serwisie YEP zamieszczona jest również obszerna baza ofert pracy, która jest na bieżąco aktualizowana.

Platforma YEP oferuje także pełen dostęp do wiedzy: bazy publikacji i artykułów oraz bazy porad z zakresu rozmów kwalifikacyjnych czy tworzenia CV. Na bieżąco będą dostępne informacje o najważniejszych wydarzeniach studenckich i konferencjach w całej Polsce, o których młodzi ludzie będą mogli się nie tylko się dowiedzieć, ale – co wyróżnia interaktywny charakter serwisu – także sami o nich informować.

– Myślałeś/aś o swoim życiu za 15-20 lat? – to pierwsze pytanie, które otwiera dostęp do interaktywnego kalkulatora wynagrodzeń, przygotowanego przez Citi Bank Handlowy.

To nie jest zwykły kalkulator, jaki mają setki serwisów o pracy. Ten pozwala wyliczyć minimalne zarobki młodego człowieka, które powinien osiągnąć w wieku 35-40 lat, aby żyć zgodnie z preferencjami i marzeniami. Wystarczy odpowiedzieć na 13 szczegółowych pytań – poczynając od płci, planowanego życia rodzinnego, wymarzonego miejsca zamieszkania, środka komunikacji, aż po preferowany styl spędzania wakacji i wolnego czasu, nawet ilość kupowanych ubrań czy wybór poziomu technologii towarzyszących w życiu codziennym (gry, filmy czy ich brak w życiu).

Zależy nam, aby Platforma stała się pierwszym i automatycznym wyborem dla młodych osób, kiedy pomyślą o pracy zawodowej (myślisz praca, klikasz YEP), czy to w kontekście zastanawiania się nad ścieżką kariery czy rozwijania kompetencji. Chcemy by umożliwiła tzw. budowanie społeczności i pozyskiwania informacji, ułatwiła poszukiwania ofert pracy, zarobku, praktyk, zajęcia. W kolejnych odsłonach, blogach i podpiętych stronach czy filmach, YEP zamierza podpowiadać, w jaki sposób zdobywać umiejętności i wiedzę – mówi Olga Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukces Pisany Szminką.

Czemu to takie ważne? Otóż co 10. mieszkaniec Polski to osoba w wieku 18-26 lat. Według Eurostatu aż 900 tys. Polaków z grupy wiekowej 18-29 lat nie pracuje, nie uczy się i nie szkoli (to tzw. NEET – Not in Employment, Education or Training).  – Większość młodych jednak stawia na edukację, chce łączyć ją z pracą i mieć dobry zawód w przyszłości, ale nie wie jak to zrobić, gdzie szukać wiedzy – wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte, na zlecenie Coca-Cola (Raport „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych ludzi?”).

Wyniki badań pokazują, że młodzi ludzie w Polsce, zwłaszcza z mniejszych miejscowości, czują się zagubieni, nie wiedzą, gdzie i jak szukać informacji na temat rynku pracy. Nie umieją znaleźć odpowiedzi na pytanie „co chcę robić w życiu” i nie mają pomysłu na siebie. Dopiero 22-23 latkowie zaczynają precyzować swoje ścieżki kariery i oczekiwane zarobki. Co 4. oczekuje, że w przyszłości będzie zarabiać średnią krajową tj. ok 3200 zł na rękę, ale większość z nich chce zarabiać dwukrotność tego wynagrodzenia.  Co ciekawe nawet osoby powyżej 24 roku życia nie są w stanie określić planów zawodowych.

– Pracujemy nad treściami, które przybliżą młodym poszczególne zawody: od hydraulika po kontrolera lotów. Na platformie znajdą się wywiady z ludźmi, którzy już na rynku działają, którzy opowiedzą, jak się rozwijali i jakie pierwsze kroki podejmowali, dlaczego dany zawód jest fajny i jakie są jego ciemne strony. Bardzo zależy nam na materiale, który będzie realny: ma pokazywać zawody takie jakimi one są, aby użytkownicy świadomie wybrali opcję dla siebie  – dodaje Olga Legosz.

Badania Deloitte pokazują również, że branża IT i nowych technologii jest to najpopularniejsza branża, w której młode osoby chcą docelowo pracować. Jednocześnie zmiany potrzeb pracodawców oraz specyfiki zawodów, wynikające ze zmian technologicznych, skutkują tym, że młodzi potrzebują coraz większych kwalifikacji, a także wiedzy i kontaktów.

Co ważne – 61 proc. osób w wieku 22–26 lat zbiera informacje o rynku pracy i konkretnych zawodach na stronach internetowych. Tylko 25 proc. wiedzę o rynku pracy zdobyło od doradcy zawodowego. Młodzi twierdzą, że „w sieci jest wszystko”.

– Z czasem chcielibyśmy, by platforma stała się również przestrzenią do budowania społeczności, która wymienia się wiedzą o rynku, o pracodawcach, zarobkach, zawodach i pomaga młodym ludziom budować swoją sieć kontaktów – zaistnieć w branży, spotkać mentora – wyjaśnia Olga Legosz.

Autorzy raportu Deloitte podkreślają, że w Polsce widoczny jest spadek liczby miejsc pracy wynikający z automatyzacji części zadań (np. zastąpienie pracy bankiera przez bankomaty i e-platformy transakcyjne). Równocześnie rośnie popyt na umiejętności, które będą na te zmiany odporne. Do takich umiejętności należą m.in. te z obszaru nauki, technologii, inżynierii oraz matematyki.  Rekomendują więc jednocześnie zwiększenie dostępności i jakości bezpłatnych kursów e–learningowych dla uczniów szkół podstawowych, średnich, zawodowych oraz studentów uczelni wyższych.

– Jednym z narzędzi na platformie są bezpłatne szkolenia on-line, które mają pomóc młodym w rozwinięciu umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Wszystkie materiały zostały przygotowane przez ekspertów i trenerów zajmujących się na co dzień rynkiem pracy i doradztwem zawodowym. Dodatkowym atutem jest program mentoringowy przygotowany przez naszą firmę, dzięki któremu użytkownicy platformy uzyskują dostęp do mentorów: pracowników naszej firmy, a docelowo także organizacji i firm współpracujących – mówi Anna Solarek, dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych, w  Coca-Cola Poland Services.

Yep Academy

 

Andrzej

Administrator serwisu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.