Zepsuty laptop – wymienić czy naprawić?

Żyjemy w czasach, w których tempo życia jest niezwykle szybkie. Wiąże się z tym również załatwianie przez nas różnych spraw, zakup pewnych towarów i… niechęć do czekania przejawiająca się tym, że bardzo często nie korzystamy z gwarancji na produkty, czy też tym, że bardziej jesteśmy skłonni zakupić nowy sprzęt, nawet pomimo „zaporowej” ceny niż oddać go do naprawy.

 

Taka postawa bardzo często jest… zwyczajnie nieopłacalna. Również dla środowiska, które jest zasypywane coraz to większymi stertami odpadów, nie jest to bez szkody. Rozważmy jednak ten problem szczegółowo – na podstawie laptopa. Co zrobić, gdy się on zepsuje? Kupić nowy? Oddać do naprawy? A może… sprzedać?

Kupić nowy czy naprawiać?

Cóż, nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Każdy przypadek jest inny, więc każdy trzeba rozważyć indywidualnie. Oczywistym jest, że co innego doradzi się osobie, której przenośny komputer uległ awarii po roku używania, a co innego człowiekowi, który ma 5-letni sprzęt po 3-ech naprawach… Rozważenie sprawy wymaga jednak zdrowego rozsądku. Trzeba usiąść na spokojnie i sprawę dokładnie przemyśleć, rozważyć wszelkie za i przeciw, ewentualnie korzyści oraz straty, a dopiero potem podjąć decyzję.

Pytania, pytania…

Ponieważ każdą awarię i wiążącą się z nią sytuację należy rozpatrywać osobno, warto mieć takie stałe pytania, które się zadaje sobie przy każdej tego typu okazji… Dzięki odpowiedziom na takie pytania, można podjąć zdroworozsądkową decyzję. Oczywiście, można sobie ułożyć swoją własną listę pytań, bo też każdy zwraca uwagę na co innego, jednak nie każdy ma czas jeszcze i na to, więc oto i przykładowa lista:

  1. Ile lat ma laptop? (nawet wtedy, gdy kupuje się używany sprzęt, dobrze jest dowiedzieć się, jaki ma on „staż”)
  2. Czy jest jeszcze na gwarancji? (okres gwarancji to przynajmniej 2 lata od dnia zakupu)
  3. Jakiego typu jest obecna awaria? Co się stało z komputerem?
  4. Czy laptop już wcześniej ulegał awariom? Czy były to awarie innego typu czy takie same jak obecnie?
  5. Ile szacunkowo będzie kosztować naprawa? (można to sprawdzić przez internet, ewentualnie wysyłając zapytanie ofertowe do najbliższego serwisu)
  6. Ile wyniesie zakup nowego sprzętu?

Co przemawia za wymianą?

Cóż, zdarza się i tak, że awaria jest związana ze wyeksploatowaniem się sprzętu elektronicznego. Tak działa dzisiejszy rynek, że elektronika użytkowa jest robiona w ten sposób, by w ciągu kilku lat się zużywała i byśmy musieli kupić nowy produkt. Tego się, niestety, nie przeskoczy. Oczywiście, można naprawiać sprzęt w nieskończoność, ale czasami mija się to po prostu z celem i znacznie lepiej niż wciąż płacić za to samo kupić po prostu nowego laptopa. Co więc definitywnie przemawia za zakupem nowego komputera?

  • Fakt, że wygasł okres gwarancji, a naprawa będzie słono kosztować (jeśli wyniesie nas to mniej więcej połowę ceny nowego sprzętu ze średniej półki cenowej, to nie warto zawracać sobie głowy naprawą i zainwestować w nowego laptopa)
  • Fakt, że jest to już kolejna z rzędu awaria – nieważne, czy taka jak wcześniej (choć to, że ta sama awaria się powtarza jest niezbitym argumentem na zakup nowego sprzętu!) czy może zupełnie inna. Najwyraźniej po prostu nasz laptop dokonuje kresu swojego żywota i poprzez to, że się psuje, daje nam znać, że pora się pożegnać i – jak to śpiewała pewna polska artystka – wymienić go na lepszy model.
  • Fakt, że laptop ma już kilka lat i już dawno nie ma w sklepach tego modelu (to oznacza, że części zamienne trzeba specjalnie sprowadzać, co wiąże się z wyższymi kosztami naprawy)
  • Fakt, że zepsuło się coś, co definitywnie uniemożliwia nam dalsze użytkowanie komputera, a potrzebujemy go do pracy, czyli natychmiast (zwłaszcza, kiedy ma się firmę, to dobrze jest zainwestować po prostu bez zastanowienia w nowy sprzęt – można sobie go przecież wliczyć w koszty!)

A co przemawia za naprawą laptopa?

Kupując taki sprzęt jak laptop najczęściej zwraca się uwagę na różne parametry, wśród których cena niekoniecznie jest tym najważniejszym. Zakupiony sprzęt – jak można mniemać – jest więc dobrej jakości, powinien posłużyć długo i nie ulegać awariom… Jednak jeżeli już jakiejś ulegnie, to w większości przypadków jest to po prostu tak zwany wypadek przy pracy (sprzęty elektroniczne ulegają awariom zupełnie bez powodu bez względu na to, ile kosztowały i czy się o nie bardzo dbało czy może w ogóle) i warto oddać go do naprawy.

naprawa laptopa

Dobry sprzęt, w który się zainwestowało swoje ciężko zarobione pieniądze, z pewnością posłuży nam jeszcze bardzo długo, więc nie jest dobrze skreślać go z powodu jednej awarii i czym prędzej wymieniać na nowy. Ba, bardzo często zdarza się tak, że po jednej przypadkowej awarii laptop potem dobrze służy właścicielowi i nie psuje się przez długie lata! Warto o tym pomyśleć również przez pryzmat domowego budżetu. Zakup nowego sprzętu przeważnie wiąże się z wydatkiem kilku tysięcy, zaś naprawa czy zakup części zamiennych – z maksymalnie kilkuset złotymi, w tych najcięższych przypadkach, choć zazwyczaj robi się to… zupełnie za darmo – na gwarancji!

Foto: Parts-Store.pl

 

Andrzej

Administrator serwisu.

Jedna myśl na temat “Zepsuty laptop – wymienić czy naprawić?

  • 26 stycznia 2016 o 23:31
    Permalink

    No tak wiadomo, ze najłatwiej byłoby wymienić, jak tylko jest jakaś poważniejsza wada. Ale jak się ma fajny i zaufany serwis ( ja akurat korzystam z usług Redicreo) to można najpierw się zorientować ile będzie wynosić naprawa. Było czasem tak, że myślałam, że laptop nadaje sie już tylko do śmieci a jednak udawało się go uratować. Więc nie można od razu iść na łatwiznę 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.